< $BlogTitle$>

SK SERI LAGENDA LANGKAWI KEDAH DARULAMAN

 


LCD Text Generator at TextSpace.net

MySpace-Countdowns



Gratisan Musik
Masa itu Emas
Hari Ini
Hari Ini Dalam Sejarah
<
Kakitangan SK Seri Lagenda 2011

Kunjungan Anda (10Q)

widgeo.net
Jumlah Pengunjung Blog Setakat ini

Medifast Diet Plan
Medifast Diet Plan

PERTANDINGAN BERAT SEBELAH BOLA BALING BAWAH 12 TAHUN
Wednesday, August 4, 2010



Salam buat semua...

Pada hari ini 3 Ogos 2010, telah diadakan pertandingan bola baling bawah 12 tahun daerah Langkawi. Pertandingan yang dijadualkan bermula jam 8.00 am, telah bermula jam 8.45 am disebabkan kelewatan ketibaan kontijen2 yang mengambil bahagian.

Perlawanan pada hari ini sungguh mendukacitakan kerana mutu pengadilan yang tidak memberangsangkan sejak bermula perlawanan pertama lagi antara SK Seri Lagenda Vs SK Nyoir Chabang yang berakhir SK Seri Lagenda menang 9-1. Pasukan SKNC membuat pertukaran sebelum pemain yang berada di dalam padang keluar. Tetapi tidak dikenakan denda 2 minit.

Pada perlawanan kedua kumpulan A iaitu pertemuan antara SK Seri Lagenda bertemu SK P.Matsirat yang berakhir 6-6 di mana pengadil mengesahkan jaringan pemain Padang Matsirat yang telah melakukan jaringan setelah melakukan kesalahan yang jelas iaitu pemain memegang bola dengan kedua belah tangan dan melantunkan bola seterusnya menjaringkan gol dengan kedua belah tangannya. Dimanakah keadilan di sini?

Pada perlawanan ketiga kumpulan A pula iaitu pertemuan antara SK Kilim bertemu SK Seri Lagenda yang berakhir SK Seri Lagenda menang 9-4 terdapat kekeliruan terhadap penjaga masa yang dilantik. Waktu sebenar separuh masa belum habis tetapi jam masa menunjukkan 00:00.

Pada perlawanan suku akhir pula antara SK Seri Lagenda bertemu dengan SK Bayas yang berakhir SK Seri Lagenda menang 6-4 terdapat kekeliruan berlaku dimana pengurus SK Seri Lagenda dilayangkan kad kuning kerana mengingatkan pengadil tentang waktu yang telah tamat. Tindakan pengurus tersebut kerana penjaga masa yang bertugas adalah penjaga masa yang sama sebelum ini.

Perlawanan separuh akhir menimbulkan kontroversi yang sangat teruk kerana mutu pengadilan dan juga pihak pengurusan yang tidak cekap dalam mengendalikan kejohanan dimana perlawanan separuh akhir pertama antara SKSL Vs SKPA di padang B dan SKKD Vs SKSN di padang C.

Perlawanan di padang B berlangsung selama 10-1-10 manakala di padang C berlangsung 7-1-7.
keputusan di padang B berpihak kepada SKPA dengan kemenangan 7-5 manakala di padang C berpihak kepada SKSN dengan kemenangan 3-0.

Ketika ditanya kepada pihak pengurusan mengenai masa yang bercanggah itu, pihak pengurusan menyatakan perlawanan sebenar memang 10-1-10. SKKD meminta untuk diadakan perlawanan yang berbaki 6 minit tetapi pihak pengurusan bertanya kepada pengurus SKSN dan pengurus SKSN tidak berani untuk berlawan semula walaupun mereka mempunyai 3 gol di dalam tangan.

Pihak pengurusan juga berkata perlu membuat surat bantahan dan menghantar pada esok hari bersama wang bantahan RM200. Teringat pula kejohanan Olahraga awal tahun hari itu. Walaupun SK Seri Lagenda mempunyai alasan kukuh, tetapi wang bantahan tidak dipulangkan.

Berbalik kepada pertikaian mengenai masa yang silap itu, ada juga pegawai yang cakap bahawa kalau buat 10-1-10, masa tidak sempat untuk penyampaian hadiah Jam 7.00 pm. Jangan jadi orang yang tidak pandai melihat jam. 6 minit saja yang perlu tambah,bukan perlu sehingga 60minit.

Jika melihat kepada statistik SKKD boleh menang dengan SKSN dan jika dihitung 7-1-7
SKSL menang dengan SKPA kerana ketika 7 minit, SKSL mendahului 5-4. Jika mengambil masa 10-1-10 kemungkinan besar SKKD akan turun dengan semangat yang berbeza untuk menggunakan masa yang kurang sebanyak 6 minit itu. Jadi SKKD boleh memenangi perlawanan tersebut. Tetapi pihak pengurusan menerima permintaan pengurus SKSN yang tidak mahu menambah masa itu.

SKPA yang telah berlawan pada perlawanan separuh akhir dengan 10-1-10 kelihatan letih ketika berentap diakhir memandangkan mereka berlawan dengan pasukan yang kehabisan tenaga pada perlawanan separuh akhir hanya 7-1-7. Jika SKSN bermain dengan 10-1-10 juga pada perlawanan sebelumnya, kemungkinan besar juga SKPA boleh menang pada perlawanan akhir.

APAPUN MUTU PENGADILAN DAN JUGA PENGURUSAN SANGAT MENGECEWAKAN SERTA KONTIJEN SKSN PENAKUT. Itu sahaja yang boleh diperkatakan dan keputusan yang berat sebelah itu seperti berikut :

Johan : SK Seri Negeri
N. Johan : SK Penghulu Ahmad
Ketiga : SK Seri Lagenda & SK Kedawang.

Jika mutu pengadilan dan pengurusan yang bagus, kemungkinan besar N.johan dan tempat ketiga boleh membawa pulang pingat Emas untuk sekolah masing-masing..

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian wwwsksl.blogspot.com. wwwsksl.blogspot.com tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.
posted by SK Seri Lagenda @ < $BlogItemDateTime$>  
0 Comments:

Post a Comment

<< Home
 
About Me (SKSL)

Name: SK Seri Lagenda
Home: Langkawi, Kedah, Malaysia
About Me: Sekolah ini dibuka pada tanggal 3.08.1958. Pada asalnya sekolah ini hanya menumpang di sekolah Tamil(bukan sekolah sekarang) iaitu tempat mengasuh kepada anak-anak penoreh. Sekolah Umum Sungai Raya Estate menumpang pada sebelah petang sahaja yang mana jumlah pelajar seramai 26 orang. Tn. Haji Hassan Saad telah berjuang untuk mendapatkan bangunan sekolah. Setelah berjuang dalam setahun, kementerian telah memberi bangunan sekolah yang ada sekarang ini. Nama sekolah ini ialah Sekolah Kebangsaan Ladang Sungai Raya. Setelah siap bagunan ini, Tn.Haji Hassan Saad berpindah ke Sekolah Melayu Kedawang dan Guru Besar sekolah ini diganti dengan En. Bashah. Pada 12 Jun 1961, bangunan baru telah dirasmikan oleh Menteri Besar Kedah pada masa itu. Setelah itu, SJKT Ladang Sungai Raya pula menumpang SK Ladang Sungai Raya. Pada tahun 2008 perasmian pelancaran nama sekolah baru dibuat. Nama baru sekolah ini diberi Sekolah Kebangsaan Seri Lagenda. Pada hari ini jumlah pelajarnya telah meningkat seramai 315 orang dan guru seramai 27 orang. -sumber Pengasas sK Ladang sungai Raya Tn. Hj Hassan b. Hj. saad 261006025029-
See my complete profile
Waktu Solat
Previous Post
Archives
Powered by

BLOGGER

sembang-sembang